Hvordan skal vi bruge ChatGPT i undervisning?
Jeg har fulgt flere samtaler, hvor AI’s rolle i undervisning af både voksne og børn, bliver diskuteret – og her er mine tanker om emnet.
Når vi står overfor noget nyt, er det naturligt, at vi reagerer med en blanding af nysgerrighed og frygt.
Vi ser det som et nyt værktøj, vi alle skal lære at bruge, men samtidig runger advarslerne fra dem, der frygter, hvad det betyder fremover.
Jeg har været vidne til dette mønster før
Da jeg startede som “EDB-underviser” i 1985, havde vi et par gode år i “den gamle verden”.
Computeren var et nyt og spændende værktøj, og vi underviste i, hvordan man kunne bruge den til at løse problemer og skabe nye muligheder.
Men så kom Windows, og vi fik alle at vide, at vores dage som undervisere var talte.
Nu kunne folk jo selv finde ud af det hele …
Her, 39 år senere, underviser jeg stadig. 👍😀
Nyt kan være skræmmende
Hver gang der kommer noget nyt, rasler sablerne rundt omkring, og dommedags profetier cirkulerer i forbløffende mængder.
Og dog viser tiden igen og igen, at frygten er overdrevet, og at det er dem, der omfavner forandringerne, der er bedst stillet til at håndtere ændringerne.
Nyt kan også være spændende og udviklende
Da OpenAI frigav ChatGPT, hoppede jeg med på bølgen blot 14 dage efter.
Som altid, når jeg bliver introduceret til et nyt værktøj, blev jeg begejstret.
Her var noget, der kunne ændre den måde, vi arbejder på, lærer på og interagerer med tekster og teknik.
Mange lærere havde tidligere været imod Google – eleverne kunne jo finde svarene der, så de ikke behøvede at lære selv.
Præcis den samme frygt ser vi nu med AI, og især med ChatGPT.
Jeg er stor fortaler for, at elever i alle former for uddannelser lærer noget – og ikke bare skriver af efter skærmen.
Paratviden og evnen til at tilegne sig ny viden går aldrig af mode.
Men her kommer spørgsmålet:
Hvordan kan vi bruge ChatGPT som et konstruktivt værktøj i undervisningen, i stedet for at se det som en trussel?
ChatGPT som et værktøj i undervisningen
Først og fremmest er det afgørende, at vi anerkender ChatGPT og andre LLM-programmer som f.eks. Claude og Perplexity, som et værktøj, og ikke som en erstatning for kritisk tænkning og læring.
Lærere skal lære at bruge det som et værktøj og ikke forbande det langt væk.
For AI forsvinder ikke igen – tværtimod.
Hvis vi ikke lærer at bruge det korrekt og underviser i dets muligheder, risikerer vi, at det bliver en sovepude for eleverne.
Og det kan føre til en generation (eller flere) med et gevaldigt hul dér, hvor deres evne til at tænke selv, skulle have været.
Der er mange måder, at integrere ChatGPT i undervisningen
For det første kan det bruges som en støtte i undervisningsplanlægning.
Lærere kan bruge ChatGPT til at:
- generere idéer til lektionsplaner
- udvikle spørgsmål til eksaminer
- eller finde måder at præsentere komplekse emner på en mere tilgængelig måde
Det kan være en hjælp til at frigøre tid, som lærere ellers ville bruge på administrative opgaver, og dermed give dem mere tid til at fokusere på elevernes læring.
Desuden kan ChatGPT bruges som et værktøj til differentieret undervisning
Ikke alle elever lærer på samme måde, og nogle kan have brug for mere støtte end andre.
ChatGPT kan hjælpe med at skabe skræddersyede læringsforløb, som passer til den enkelte elevs behov.
Det kan levere supplerende forklaringer, øvelser eller ressourcer, som kan hjælpe eleverne med at forstå stoffet bedre.
Dette betyder ikke, at læreren skal erstattes, men snarere at det kan fungere som en hjælper, der gør det muligt at imødekomme elevernes individuelle behov.
En anden væsentlig anvendelse af ChatGPT i undervisningen er som et redskab til at forbedre elevens kritiske tænkning
I stedet for blot at acceptere de svar, som ChatGPT genererer, skal eleverne opfordres til at stille spørgsmål, analysere og evaluere den information, de modtager.
For eksempel kan lærere bede eleverne om at bruge ChatGPT til at finde forskellige perspektiver på et historisk emne og derefter analysere disse perspektiver i forhold til hinanden.
På denne måde bliver eleverne trænet i at være kritiske forbrugere af information, og de lærer at bruge ChatGPT som en kilde til at informere deres egen tænkning snarere end som en endelig autoritet
Hvis du vil lære, hvordan du laver dine egne GPT’er, som kan hjælpe dig i din daglige kommunikation, så tilmeld dig på en workshop her.
Hvis du gerne vil have en snak med mig først om, hvorvidt en workshop er det rigtige for dig, så book en afklarende samtale her.
Bekymringer og løsninger
En af de store bekymringer blandt lærere og pædagoger er, at ChatGPT og andre LLM-værktøjer vil reducere elevernes motivation til at lære.
Hvis svarene er lige ved hånden, hvorfor så overhovedet anstrenge sig for at lære noget?
Denne bekymring er gyldig, men den kan imødekommes ved at ændre den måde, vi tænker om læring på.
I stedet for at fokusere på udenadslære – bør vi lægge større vægt på forståelse og anvendelse af viden.
ChatGPT kan levere fakta og oplysninger, men det er op til læreren at skabe et læringsmiljø, hvor disse oplysninger bliver sat i en sammenhæng og anvendt på en måde, der giver mening for eleverne.
Vi kan f.eks. bruge ChatGPT til at generere scenarier eller problemstillinger, som eleverne skal løse ved hjælp af den viden, de har tilegnet sig.
Derudover bør der være fokus på etik og ansvarlig brug af AI i undervisningen.
Eleverne skal lære, at det er et værktøj, der skal bruges med omtanke.
De skal forstå, at ChatGPT ikke altid har ret, og at det er deres ansvar at vurdere informationens pålidelighed.
Dette kan være en del af undervisningen i digital dannelse, som bliver stadig vigtigere i en verden, hvor forskellige former for programmer spiller en stor rolle i vores hverdag
Underviserens rolle i en AI-drevet verden
For at ChatGPT kan blive et brugbart værktøj i undervisningen, er det afgørende, at lærerne selv føler sig trygge ved at bruge det.
Som det er nu, ser jeg desværre, at mange lærere er usikre på, hvordan de skal integrere det i deres undervisning.
Når jeg underviser personalet på forskellige gymnasier, og spørger dem, hvordan deres lærere ser på AI, er svaret ofte: “Det ved vores elever mere om, end vi gør.”
Dette er ikke kun trist, men også en klar indikation af, hvor indsatsen først skal sættes ind.
Det er nødvendigt med efteruddannelse og opkvalificering af lærere, så de kan følge med og forstå, hvordan de kan bruge ChatGPT som en støtte i deres undervisning.
Det betyder ikke, at de skal være specialister, men de skal have en grundlæggende forståelse af, hvad værktøjet kan, og hvordan det kan bruges pædagogisk.
Vil du vide mere?
Læs flere indlæg om ChatGPT:
Effektiv brug af LLM-platforme som ChatGPT: En guide til prompts
Forstå hvordan ChatGPT gør en forskel for dig med ADD
Brug ChatGPT til at afhjælpe skrivehandicap
Notetagning fra video med ChatGPT
Sådan skriver jeg mine SEO-tekster
Google kontra ChatGPT: Hvem er bedst til at søge?
Bliv ChatGPT mester – få praktiske tips til dine skriveopgaver nu
Tænk dig om, når du bruger ChatGPT
ChatGPT som værktøj
Lad ikke andre overhale dig med viden om ChatGPT
Hvad står GPT i ChatGPT for?
Derfor skal du aldrig kopiere direkte fra ChatGPT
ChatGPT hvad kan du bruge det til?
Hvis du har en IT-opgave, som du vil lære at løse, så lærer jeg dig det.
Hvis du hellere vil koncentrere dig om dét du er god til – så løser jeg opgaverne for dig.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Heidi Bille forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Copyright 2015-2024 © Heidi Bille